ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
رابطه ایمان و تعلّق قلبی در کلام امیرالمؤمنین عرض کردم که ارزش دعا با ارزش آن بُعد وجودی انسان که میخواهد در مورد آن دعا کند، ارتباط دارد؛ چه وقتی که میخواهد برای خودش دعا کند و چه وقتی که میخواهد برای غیر دعا کند. البته من حاجات خاصّه را عرض نکردم و بحث را به صورت کلّی مطرح کردم. در جلسه گذشته هم سراغ طلب غفران و هدایت و امثال اینها رفتم. حالا بعضی از روایاتی که این رابطه در آنها مطرح است را بررسی میکنیم.
حضرت علی(علیهالسلام) در روایتی فرمودند: "المُؤمِنُ مَن وَقَى دِینَهُ بِدُنیَاهُ "؛ مؤمن حقیقی آن کسی است که دینش ـیعنی آن بُعد اعتقادی و ایمانیاشـ را به سبب دنیا حفظ میکند؛ یعنی دنیا را فدای دینش میکند. "و الفَاجِِرُ مَن وَقَى دُنیَاهُ بِدِینِهِ ".[2] و فاجر آن کسی است که دنیایش را به سبب دینش حفظ میکند؛ به تعبیر دیگر، دین برای فاجر نقش ابزاری دارد. اگر بخواهیم خیلی احترام بگذاریم، باید بگوییم چنین کسی اگر دین داشته باشد، دنیا برای او اصل است و دین فرع است.
آن تقابلی که عرض کرده بودم، در این روایت به شکل زیبایی ظاهر است. یعنی مؤمن حقیقی کسی است که بُعد ایمانی و اعتقادی روحش، موجب میشود که هر چیزی را از امور مادّی، فدای آن بُعد کند؛ برعکسِ فاجر، که حتّی ممکن است بخواهد با ابزار دین، دنیا را به دست بیاورد. "دنیا " هم که میگوییم، کلّی است؛ منظورمان صِرفِ پول و اسکناس نیست! بلکه مراد از دنیا، دلبستگی به امور مادی است که سرآمد آن حبّ مال و حبّ جاه است. در روایت میفرماید که سرآمد تمام بدیها "حبّ دنیا " است: "حُبُّ الدُّنْیَا رَأْسُ کُلِّ خَطِیئَةٍ ".[3]
))))))